Saturday 31 July 2010

Lofoten - Reine



Ook wij kunnen een forse partij regen op ons dak krijgen dus. Vergelijk het uitzicht van vannacht tussen 2 en 3 maar eens met de grijzigheid toen we wakker werden in ons hutje in Kabelvag.



Dus maar lekker rustig aan, nog een filmpje maken en dan op ons gemak in de auto naar Reine, ongeveer 2 uur naar het zuidwesten. We zijn daar bij de heenvlucht naar de Lofoten al min of meer langs gevlogen, ook toen was het nogal bewolkt. Benieuwd of we het morgen op onze laatste dag hier op de eilanden nog met zon te zien krijgen (uit de auto of vanuit de lucht); want onderweg kwamen we wel al langs schitterende plekken.

Geen hotels in Reine, alleen Rorbu's. De vakantie van de Noren eindigt dit weekend, dus is het uiteindelijk geen probleem dat we niet vooraf iets geregeld hebben. Bij de tweede poging hebben ze nog hutjes beschikbaar (nou ja hutjes, het Grand Hotel in Oslo begint per stop goedkoper te worden in verhouding tot de prijzen hier in het noorden).

Wel echt een mooi hutje deze keer, met alles er op en er aan, dus we komen de dag wel door. Wandelen in de stromende regen spreekt ons net niet genoeg aan om achter het uitzicht over de baai vandaan te komen.

De weersverwachting voor morgen ziet er nog steeds OK uit zodat we veilig op tijd in Tromso moeten kunnen landen voor de SAS-vlucht naar Longyearbyen op Spitsbergen.

Wednesday 28 July 2010

Bronnoy naar Leknes (Lofoten)

klik op de titel om de video op Youtube te zien


Vanmorgen werden we weer gewekt door de stralende zon. Deze mazzel kan toch zo niet doorgaan zou je zeggen. Wat ziet zo'n stadje er gelijk leuk uit met lekker weer. Na het ontbijt maakt Mark nog even een filmpje af en hebben we ook nog tijd voor een taartje in de plaatselijke kroeg. We wandelen weer naar het vliegveld, waar we vrijwel gelijk kunnen vertrekken. Na de start draaien we gelijk naar links weg anders komen we niet over de bergen heen.

Alles ziet er even mooi uit in de stralende zon. Ik hou goed alle weilandjes in de gaten, want het aantal mogelijkheden voor een eventuele noodlanding zijn hier heel beperkt. Voor de oversteek naar de Lofoten stijgen we door naar 10500 feet. Helaas vliegen we boven het water boven een gebied met stratus bewolking en liggen de Lofoten verscholen onder een dik dek. We vinden boven zee nog wel een gat om VFR doorheen te zakken en kunnen op 1200 feet mooi de kust filmen.

Een bijzonder moment tijden deze vliegreis was toch wel het passeren van de poolcirkel. Dat hadden we nog niet eerder gedaan. De Lofoten lggen op 68 graden noorderbreedte.
Na de landing in Lekness staat er een prachtige huurauto op ons te wachten!! Het was Mark vanmorgen via het internet niet gelukt om er een te bestellen, maar ik kreeg na wat telefoontjes een adresje. Ik hoop dat deze gammele bak de eindstreep ook gaat halen. Eindbestemming is een appartement aan de golfbaan. De golfbaan ligt hier op een prachtige plek aan het water, helaas is het weer nu wat somber, maar als het goed is breekt morgen de zon weer door.


Ons appartement is heel groot, je kunt er met 6 man in, maar de sfeer is vergelijkbaar met die van de auto. Oud en versleten! We lopen nog even een rondje op de golfbaan, het maakt niet uit hoe laat het wordt, het wordt toch niet donker. De golfbaan is behoorlijk ruig en ligt prachtig aan het water. Je speelt prachtig over witte zandstrandjes en langs de rotskust, en op de greens na valt de baan redelijk goed te bespelen.

Tuesday 27 July 2010

Bronnoy

http://www.youtube.com/watch?v=yH7RBPdv5ZEklik op de titel om de video op Youtube te zien


Even alvast een kort berichtje. Leuke vlucht gehad vanaf Alesund langs de kust naar Bronnoy. Het mooie weer komt ook weer achter ons aan maar heeft ons nog net niet ingehaald. Net mooi om een leuke IFR approach op het prachtige vliegveld Bronnoysund te kunnen maken.

Voor de zekerheid stappen we over een uurtje op de grote Hurtigruten-boot terug op en neer naar Rorvik om te controleren of het weer inderdaad zoals beloofd bij ons blijft. De boot is pas om 0:30 terug dus foto's van de "cruise" en zo moeten even tot morgen wachten. 

Morgen vliegen we dan (misschien wat later dan normaal) door naar de Lofoten.

De Hurtigrutten lijn volgt de hele Noorse kust, met een paar extra uitstapjes. We gaan aan boord van de boot die naar het zuiden vaart richting Rorvik.
Een enorm ding, heeft een beetje zijn tijd gehad, maar ligt 30 meter van ons hotel netjes op ons te wachten. Even zoeken waar we het beste kunnen zitten, het waait hier net onder de poolcirkel al behoorlijk koud.


Eerst vaart de boot onder de brug door (past hij net onder lijkt het) en dan gaan we richting "de berg met het gat". Zo verzinnen ze overal wel iets waar je een bende toeristen voor van de ene kant van de boot naar de andere kant kunt laten lopen. Fijn dat we straks op de terugweg nog een keer naar het gat mogen kijken.

Wat wel heel leuk is zijn de kleine langwerpige eilandjes met boeien er op, duurt even voordat je door hebt dat het geen verdwaalde U-Boats zijn.

Dichtbij Rorvik komt de zon er weer door en ziet alles er meteen veel beter uit. Schattige houten huisjes aan weerskanten van het water in het groen tussen de rotsen. Rorvik zelf lijkt niet veel aan, rondom de haven zien we alleen industrie. Vanuit de lucht zag het vliegveld van Rorvik er wel schitterend uit.

Aan de horizon zien we vanuit het zuiden al de Hurtigrut richting het noorden aankomen. Die neemt ons weer mee terug naar Bronnoy. Dit schip is zo mogelijk nog anderhalf keer zo groot als de eerste, en veel moderner. Grote panoramaramen in de bar, glazen liften om op het negende dek te komen, en zelfs een flirtende walrus van dik in de tachtig in haar badpak in de jacuzzi op het open dek.

De terugreis brengen we grotendeels in de bar door, gezellig samen met William en Steffanie uit Zwitserland. Die zijn hier met de auto vanuit de omgeving van Zurich naar toe gereden en rijden per auto van camping naar camping. Wanneer ze teruggaan naar Zwitserland gaan ze en grote reis maken (6 maanden van Canada naar Rio) voordat William met zijn nieuwe baan begint in Dubai.
Om half een varen we zo ongeveer ons hotel in en is de dag weer om.

Sunday 25 July 2010

Floro naar Alesund

(klik op de titel om de video op Youube te bekijken)

Wat hebben we vannacht geslapen! Gelukkig hadden we een goed dik gordijn, want de zon stond al vanaf 's morgens heel vroeg de slaapkamer in. Mark ging er toch even om 6 uur uit om een foto te maken, maar daarna nog even lekker tukken tot 9 uur. Ook het ontbijt hebben we heerlijk in de zon gegeten, uit de wind was het zelfs te warm! Om 11 uur wandelen we de bijna 3 kilomer richting het vliegveld, waar we nog tot 1 uur moeten wachten tot we weg kunnen (het vliegveld is nog dicht, nauwelijks vliegverkeer in de zomer!).


Marijke vindt nog even tijd voor een bijbaantje......

We vliegen vandaag VFR eerst tussen de fjorden door naar een gesloten vliegveld op een klif (Sandane) en daarna door naar het Geiranger Fjord. Het is voor mij onmogelijk om te omschrijven wat we allemaal gezien hebben. Mark kan maar beter zo even een paar foto's toevoegen, het was allemaal te mooi!!


Ongelooflijk wat voor een mazzel we hebben met het weer. Het blijft maar heerlijk zonnig, echter zodra we ergens vertrekken laat de regen daar meestal niet lang op zich wachten. Nu regent het weer in Oslo.

Ook als we VFR binnen Noorwegen vliegen filen we altijd een vliegplan, dan kun je altijd rekenen op search en rescue mochten we panne krijgen. Je wordt hier ook keurig gewaarschuwd voor ander verkeer, hoewel dat er bijna niet is. Bij het Geiranger komen we 1 andere heli tegen (ver onder ons in het fjord), verder geen verkeer tot we weer terug uit het fjord naar Alesund-Vigra aan de kust vliegen.


Nadat we geland zijn op Alesund ontmoeten we de crew van een Prive jet, die ons uitnodigen bij hun in de taxi. Alesund is een schitterend stadje, sommige zeggen de mooiste van Noorwegen. We duiken met de crew van de jet in een hotel aan het water. Vergelijkingen worden hier gemaakt met San Francisco vanwege alle heuvels, maar het is toch weer heel anders.

Duidelijk meer leven hier dan in Floro, maar per saldo doe je niet veel andere dingen. Terrasje aan het water, bootjes kijken, en 500 treden de heuvel op voor een perfect overzicht over het stadje en de omgeving. Na het eten gaan we nog even in de serre van het hotel zitten voor de zonsondergang. Daar kun je hier gerust rustig voor gaan zitten, want dat duurt even.
Morgen denk ik een rustig dagje hier in Alesund, misschien gaan we nog met een boot mee of zo. Daarna weer verder naar het noorden.





















Saturday 24 July 2010

Sognefjord / Floro

(klik op de titel om de HD video op Youtube te bekijken)


Vanochtend zijn we met de airport express train vanuit het centrum van Oslo terug naar Gardermoen gegaan. Op zich lukt het aardig om Noors te begrijpen wanneer er ergens dingen geschreven staan. In praktijk wordt het lastig wanneer er opeens net iets anders aan de hand is dan hetgeen je verwacht. Bijvoorbeeld als er onderhoud aan het spoor is en de airport train opeens niet van het Nationaal Theater vertrekt maar je eerst naar het centraal station moet. Gelukkig gaat de eerste Noorse die we het vragen dezelfde kant uit….

Wat echt lastig wordt is om vervolgens vanuit de hoofdterminal van het internationale vliegveld toch weer bij ons vliegtuig bij de GA terminal uit te komen. Bij de informatiebalie op het vliegveld weet het mannetje te vertellen dat ik de eerste ben die die vraag stelt. Bemoedigend. De taxichauffeur kijkt ons al helemaal raar aan, zeker wanneer we het adres niet weten (we kunnen wel ons vliegtuig aan de andere kant van de runway aanwijzen blijkt later). En of de bus bij B18 ook daadwerkelijk vandaag nog gaat komen (en zo ja hoe laat) wordt ook niet echt duidelijk.

Uiteindelijk bij het vliegtuig aangekomen zit het verder allemaal mee. We hebben een printertje op een accu gekocht in Nederland om de IFR kaartjes te kunnen printen onderweg. Dat werkt prima in de schaduw onder het vliegtuig, zeker wanneer je er zelf goed voor gaat zitten aan de kant waar de wind vandaan komt. Marijke is ondertussen de departure en parking fees aan het betalen. De piloot van de 767 die naast ons staat zit iets ruimer in zijn tijd voordat hij naar Le Bourget vliegt en komt gezellig onze Diamond bekijken. Marijke komt om 5 voor 12 bij het vliegtuig aan terwijl we een flight plan hebben om 12 uur maar ook dat blijkt hier op het internationale vliegveld van Noorwegen geen enkel punt.

We worden er gewoon even tussen gepropt halverwege de baan, wel geruststellend dat de grote Boeing aan het begin van dezelfde runway even bevestigt dat hij “lining up only is”. Net voorbij het einde van de runway kunnen we onze bocht naar links in de richting van Sogndal al inzetten zodat de Speedbird achter ons ook kan vertrekken. Er staat niet veel wind, maar in het heuvelachtige gebied is het mede door de warmte wel direct behoorlijk turbulent. Op de autopilot blijft de computer dan ook achter de feiten aanlopen zodat je eigenlijk beter gewoon op de hand kunt vliegen. Eenmaal op hoogte is het super kalm.

De regionale maatschappijen maken kennelijk in de zomer minder vluchten. Als gevolg hiervan wordt een aantal van de kleinere vliegvelden in de buurt gewoon eerder gesloten. Stond absoluut niets van in de NOTAMs en ons flight plan naar Sogndal was dan ook gewoon goedgekeurd. Eenmaal in de lucht blijkt het anders te liggen. Sogndal is al gesloten, dus of we willen aangeven waar we dan maar naar toe willen gaan. Daar waren we dan gelukkig wel weer op voorbereid, we zullen bij Sogndal gewoon rechtdoor blijven vliegen tot we aan de westkust bij Floro aankomen.

Er blijkt onderweg ook veel meer bewolking te zijn dan voorspeld, en uiteindelijk sluit het wolkendek zich toch weer volledig onder ons. We zijn inmiddels dichter bij Sogndal aan het einde van het Sognefjord en zouden toch graag ook het fjord zelf willen zien. We kunnen nog wel 4000 voet zakken tot 7000 voet zonder het gevaar te lopen iets te raken, dus vragen we toestemming om te dalen. Goeie zet want al snel komen we onder de wolken en is het echt helemaal fantastisch. We cancellen IFR en volgen voorlopig gewoon het water. Het fjord kronkelt de komende 150 kilometer tot de oceaan onder ons en links en rechts om ons heen zijn er nog een hoop besneeuwde bergtoppen te zien. Echt geweldig mooi hier.

Het vliegveld van Floro ligt midden tussen allerlei eilanden direct aan het water en ook de nadering hier is prachtig. Er is absoluut niets te doen, er blijken die dag maar 4 of 5 vliegtuigen te landen. De superaardige man in de toren laat ons direct binnen en is allang blij met wat gezelschap.

Het hotel ligt aan de andere kant van het schiereiland, ook direct aan het water bij een haventje. In Floro wonen nog geen 10.000 mensen. Heel leuk om een dag te zijn en echt totaal anders dan onze eerste dagen in Copenhagen en Oslo. We wandelen in een uur of 2 om de centrale heuvel heen (het vliegtuig staat er nog) voordat we even wat gaan eten en drinken aan de haven. Qua sfeer lijkt het een beetje op Alaska en ook het publiek zou er voor een deel zo vandaan kunnen komen.

We zijn allebei doodmoe. Vroeg naar bed en morgen vliegen we aan het begin van de middag verder over Sandane airport naar Alesund. De man in de toren heeft ons nog wat tips gegeven om onderweg te bekijken, zodat we alles bij elkaar ruim een uurtje onderweg zullen zijn. Als het weer blijft meewerken gaan we lekker VFR zodat we alles goed kunnen zien.

Na Alesund verwachten we nog een dagje naar Trondheim te gaan en dan door naar Bodo tegenover de Lofoten.

Friday 23 July 2010

Oslo

(klik op de titel om de HD video op Youtube te bekijken)

Nadat Marijke gisteren een hele winkel leeggekocht heeft (en ik een paar nieuwe schoenen zonder gaten) zijn we vanmorgen weer met trein en taxi terug naar Roskilde airport gegaan. Roskilde zelf zag er overigens uit de lucht en op Google Earth ook gezellig uit, maar we hebben nog zoveel op het lijstje staan dat we eerst maar richting Noorwegen vertrekken.

De PCA staat er nog vrolijk, er is vandaag weinig te doen op het vliegveld. Het weer werkt netjes mee zoals beloofd (toch nog fors onweer is boven Scandinavie net 's nachts naar het noordoosten getrokken terwijl een andere pluk om respect voor te hebben net onder Kopenhagen door gaat). Noorwegen ligt als het goed is grotendeels in de zon.
Vooraf hebben we afgesproken dat we nog even testen hoeveel roll we nodig hebben met volle tanks, voordat we op de kleinere vliegvelden terecht gaan komen. Goed dat we gisteravond al wat lichter gegeten hebben bij Sticks 'N' Sushi (top!).

We hebben het vluchtplan op Flight level 100 moeten filen maar in praktijk kunnen we ook op 5000 voet blijven vliegen zodat we wat meer detail meekrijgen van de Zweedse zuidwest kust op weg naar Oslo. Prachtig gezicht, wel altijd even spannend wanneer we een wat langer stuk over het water moeten vliegen. Anderzijds realiseren we ons dat het in Noorwegen boven land ook niet altijd even makkelijk zal zijn om een geschikte plek te vinden mochten er problemen ontstaan. Voorlopig loopt de Pancake nog als een zonnetje en na ruim 2 uur vliegen we al pal over het Oslofjord.

We mogen de descend al voor Oslo inzetten zodat we een prachtig zicht op de stad hebben waar we recht over komen. We zien zelfs ons hotel en het koninklijk paleis goed onder ons liggen. Op zich goed bedacht dat we vanaf Gardermoen met de snelle trein binnen een halfuur in Oslo kunnen zijn; jammer dat ik er niet bij stil gestaan heb dat de General Aviation terminal 6 kilometer van het treinstation bij de hoofdterminal van het internationale vliegveld vandaan is.

Sowieso niet veel te doen, er zijn geen andere kleine vliegtuigen te zien en er voelt ook niemand zich aangesproken om te antwoorden op de Ground frequentie. Dan zelf maar een plekje uitzoeken en vervolgens bij de 'C' maar eens gaan kijken of zij het daar ook mee eens zijn. Blijkt allemaal geen probleem, het gaat er hier erg relaxed aan toe. Parallel kunnen we net naast ons een enorm aantal grote airliners zien landen en vertrekken.

Dan toch maar gewoon met de taxi. We zitten in het Grand Hotel en onze taxi chauffeur had al uitgelegd dat daar alle sterren verblijven (oa Obama toen hij zijn prijsje op ging halen). Toch een beetje vreemd wanneer er een paar honderd man voor de ingang blijken te staan en het niet makkelijk blijkt om door de menigte en de dranghekken in het hotel te komen. Zelfs Marijke gaat er maar eens voor zitten in de lobby om te zien waar dat goed voor is, maar vervolgens heeft ze niet eens in de gaten dat Will Smith en Jada voorbij lopen en stiekem door de achterdeur verdwijnen. We hebben inmiddels begrepen dat de premiere van de Karate Kid III in Oslo is omdat die een Noorse regisseur heeft.

Het hotel ligt vlakbij het paleis van de koning en we lopen nog even door naar het water. Marijke is hier 15 jaar geleden al eens met de boot geweest, maar inmiddels is er toch een en ander veranderd. We vinden een super gezellige lounge tent aan het water waar we lekker op een bankje onder de warmtelampen kunnen genieten van het lekkere eten en drinken terwijl we om ons heen kunnen kijken wat er allemaal gebeurd.

Morgenochtend willen we naar Sogndal vliegen, een vliegveldje aan het einde van het Sognefjord. Dit veld ligt op iets meer dan een uur vliegen van Oslo. We kijken morgen wel even of we daar blijven of dat we dezelfde dag nog doorvliegen naar Floro of Alesund.

Wednesday 21 July 2010

Roskilde / Kopenhagen

(klik op de titel om de HD video op Youtube te bekijken)

We gaan weer een fantastische tocht maken, dit keer vliegen we zelf door Scandinavie via de Noorse westkust richting de Noordkaap. Daarna hebben we gepland om weer via Zweden terug naar beneden te vliegen. Eerste stop wordt Roskilde, een stadje west van Copenhagen, waar we 2 nachten in hotel Kong Arthur zullen blijven.

Vandaag is de tocht zeer voorspoedig begonnen. Precies om 11.30 volgens vliegplan vertrok de Pancake uit Lelystad. Eenmaal airborne hoorden we een Ryanair kist opstijgen uit Eindhoven en een klaring krijgen naar Brussel. We dachten dat Sander en Michelle ook op weg waren naar Faro, maar helaas het was een andere kist. Zij hebben nog tot 15.30 moeten wachten vanwege een staking van de Franse verkeersleiders. Sander heeft dinsdag touch & go's gemaakt met een echte 737 en heeft daarmee zijn volledige 737 type rating afgerond. Na 3 weken bijkomen in Portugal kan hij nu gaan solliciteren om de bufferperiode voor KLM nuttig op te vullen.


In Nederland was de invloed van de storing boven Engeland al duidelijk te merken, maar hoe verder we richting het noord oosten gingen, hoe beter het weer werd. Boven Denemarken was het echt prachtig, heerlijk relaxed IFR op FL 90 boven de turbulentie. Onder ons door zeilen de bootjes, iedereen geniet van deze prachtige dagen. Als we de daling inzetten boven land zakken we langzaam door de ontstane cumuli, echt prachtig.

Mark zit op dit moment naast me de video's te bekijken en zit nog even lekker na te genieten. IFR vliegen blijft met de G1000 niet al te ingewikkeld, zodat we een eenvoudig een ILS landing maken op runway 11. Op woensdag is het er best druk; er staan een paar Diamonds, een leuke jet en er stijgt ook nog een historische DC-3 op. Eerst vertrekken we met een taxi naar Roskilde, waar we met de trein binnen een half uur naar Kopenhagen - Norreport gaan. 




In Copenhagen zien we veel bekende dingen. We zitten nu een keer aan de andere kant van het centrum (vlakbij Norreport station), maar ook van hieruit ben je zo in het centrum. Zo mooi hebben we de stad nog nooit gezien, iedereen is op straat, de Nyhavn is afgeladen vol. Nadat we Tapas gegeten hebben in een van de drie restaurants van het hotel, vinden we een terrasje op een boot met uitzicht op de drukke terrasjes. Prima plekje voor een cocktail.


De kop is eraf, het kon vandaag niet beter. Donderdag gaan we shoppen in het centrum en dan vliegen we vrijdag waarschijnlijk door naar Oslo. Het weer wordt hier dan slechter, maar het schijnt in Noorwegen richting het weekend juist prima te worden. Zelfs rond de fjorden zou het weer goed worden, daar gaan we dan zeker gebruik van proberen te maken op zaterdag en zondag.