De mensen wonen hier uberhaupt niet in luxe, zeker niet in zo'n dorpje als waar wij nu zitten (voor de Google mappers: Moose Pass, net noord van Seward).
Vanmorgen eerst wat theorie doorgenomen, daarna ontbeten en toen onze eerste oefeningen op het meer.
Het is ongelooflijk leuk om te doen, een combinatie van onze beide hobby's; vliegen en varen. Je moet opnieuw leren taxieen. Dat kan idle en dan laatje de roeren in het water zakken of "on the step"; dat is eigenlijk planerend zoals in een speedboot.
We hebben sowieso een hoop aan onze ervaring met zeilen en speedboats want dat komt allemaal van pas. Het lijkt wel een kruising van een catamaran, een speedboat en een vliegtuigje.
Ook moet je heel erg uitkijken juist wanneer het mooi weer is en er weinig wind staat. De meeste ongelukken schijnen boven dergelijk "glassy water" te gebeuren omdat je onmogelijk kunt inschatten hoe hoog je boven het water bent. Het komt in dat soort situaties regelmatig voor dat iemand een descending turn boven het water maakt en dan gewoon de plomp invliegt omdat hij lager is dan gedacht. Wij leren om heel goed een referentiepunt op te zoeken zoals de kustlijn en dan pas te dalen met motorvermogen er op met een continue neusstand. Lijkt wel weer een beetje op vliegen bij Dwarf in sommige aspecten.
Na de eerste oefeningen stijgen we op en zien de eerste fantastisch beelden van Alaska vanuit de lucht. Helaas geven de foto's die gemaakt zijn door het wazige raam lang niet weer wat wij vandaag gezien hebben.
Onze instructeur James was piloot voor een soort Netjet-achtige company en vloog op een superluxe Gulfstream.... tot de crisis kwam en hij 2-weeks notice kreeg. Nu geeft hij hier een paar uur les per dag tot september en dan moet hij maar weer zien hoe hij aan de bak komt.
No comments:
Post a Comment