Thursday 12 August 2010

Stockholm - Bromma

Klik op de titel om de video op Youtube te bekijken
Marijke was gisterochtend weer opgeknapt na een paar dagen in een lekker bedje in Helsinki. Bij het uitchecken belt iemand van het hotel dat we geboekt hadden op (Hasselby Slott). Ze zijn pas een week open en we zouden de enige gasten zijn. Of we het OK vinden dat we overgezet worden naar het zusterhotel Ulvsunda Slott. Blijkt nog dichter bij Bromma airport te zijn. Op naar Stockholm dus. Nog even tanken en daarbij opnieuw de fuel guy overtuigen dat er echt Jet A1 in moet.

We zijn te vroeg klaar en zouden eigenlijk een uur moeten wachten. Ground helpt ons echter nadat we uitgelegd hebben dat Pancake Airlines niet echt een dispatcher heeft die voor ons een nieuw flight plan kan indienen. Binnen 5 minuten mogen we alsnog weg.

Valt niet mee op dit grote vliegveld om alleen al de goede kant op de taxien, dat moet echt lastig zijn op een veld als Schiphol. We mogen naar Y2 taxien, maar die staat niet op het kaartje. Gelukkig komen we al snel bordjes tegen die vanaf Y9 aftellen.

Terwijl we taxien landen er allerlei serieuze tegemoetkomende vliegtuigen op RW15 net parallel aan onze taxibaan en moeten we het even uitkienen dat we niet te dicht achter of te dicht voor een van die grote jongens gaan rijden. We krijgen al een take-off clearance voor 22R terwijl we net 22L hebben overgestoken en kunnen relaxed IFR onderweg op flight level 100 naar Stockholm. Als service stoppen de wolken ook nog daar waar de Finse scheren beginnen zodat we het toch nog kunnen combineren met het mooie uitzicht op de duizenden eilanden en eilandjes.

De arrival en de approach zitten al netjes in de G1000 en we hebben ons al voorbereid voor een nadering recht over Stockholm. Dat gaat echter op het laatste moment toch niet door, want we krijgen vectors voor een linkerhand circuit. Marijke zet hem weer supersmooth neer en de reddingsbrigade komt ons op de general aviation apron ophalen om naar de terminal te brengen. Binnen 5 minuten staan we voor de deur van het Slott. Even wat verwarring wanneer we in een 1-persoons kamertje staan (schattig maar net te romantisch), maar ook dat is zo opgelost.

Niet super druk hier, misschien vindt niet iedereen het even leuk dat we net onder de startbaan van Bromma zitten. Leuk toch dat er regelmatig wat te zien valt.... Er stijgen toch behoorlijke toestellen op van de relatief korte baan (1668m) want we zien zelfs een aantal 4-motorige kisten net over ons heen brullen.

Even lekker wezen wandelen naar een leuk tentje aan het water bij Alvik en dan krijg je al een idee van de eilanden en rotsen waar Stockholm op is gebouwd. Op de terugweg nemen we weer een partij sushi mee voor 's avonds. Morgen naar Hair 3000, de wonderkapper van Marijke.

Ze denkt overigens inmiddels dat het gewoon het contrast was met haar kapper van destijds. Nu ze inmiddels Wendy gewend is zal het alleen maar kunnen tegenvallen toch? Hopelijk kan Wendy er nog wat van maken wanneer we weer terug zijn.

Vanavond komen Flip en Marijke aan op Arlanda, dat zal nog wel even duren voordat die ook in het hotel zijn. Nu gaan we eerst shoppen voor Marijke's verjaardag.