Sunday 1 August 2010

Tromso

klik op de titel om de video op Youtube te zien


Vandaag hebben we net lang genoeg gewacht in Reine tot het wolkendek even open trok. Meteen wordt alles ng 5 keer mooier, ook onderweg naar het vliegveld. Gelukkig hebben we ook weer niet TE lang gewacht, want ook hier blijkt het vliegveld opeens om 14:15 dicht te gaan terwijl ons flight plan op14:30 staat. Wel fijn dat ze daar even over bellen.

De man die ons de prehistorische Toyota verhuurd heeft lijkt in een royale bui. Wanneer ik hem vraag wat hij van me krijgt zegt hij "gewoon wat we hadden afgesproken". Dat terwijl we hem gisteren nog aan de lijn hebben gehad of we de auto nog een dag extra konden huren. Eenmaal aangekomen in Tromso heeft hij zich kennelijk bedacht, want via SMS stuurt hij een berichtje dat het eigenlijk 5 dagen ipv 3 hadden moeten zijn en of we het verschil maar op zijn rekening willen storten. Dat terwijl we het rammelding met 212.000 op de teller en allerlei kwaaltjes nog geen 4 dagen hebben gehad en de prijs sowieso al gelijk was aan die van een nieuwe bij een "officieel verhuurbedrijf". Dat lijkt toch net te hebberig opeens.

Kan de pret niet drukken, want we hebben net een van de mooiste vluchten ooit achter de rug. Het eerste deel nog relatief laag onder de scattered bewolking met prachtige beelden van o.a. Hennigsvaer. Daarna toch maar omhoog omdat het weer wat dicht begon te trekken. Aan de noordkant van de Lofoten is het nog redelijk open zodat we ook daar ongelooflijk mooie natuur onder ons voorbij zien trekken.

Bij Andoya steken we weer het water over direct naar Tromso en schakelen we over naar IFR voor een gecontroleerde nadering van het vliegveld tussen de stoere bergen. Gaat allemaal prima, en we zijn sinds Chambery beter voorbereid op een nadering met heel veel rugwind. Onbegrijpelijk, eerst vliegen we met 40 knopen rugwind, die neemt vlakbij het vliegveld wel af tot ruim 20 knopen maar nog steeds in de rug.
Toch krijgen we runway 01 toegewezen en heeft de ATIS het over 050/05, dus nauwelijk wind en dan ook nog opeens van voren.....

Om het glijpad vast te kunnen houden moet het gas helemaal dicht en moeten we hard naar beneden. Het lukt Marijke uiteindelijk makkelijker door de autopilot uit te schakelen en gewoon lekker op de hand te vliegen. Tromso/Langnes is best nog een behoorlijk vliegveld, met allerlei internationale vluchten. We laten de Pancake hier een aantal nachten staan, tot we woensdag terugkomen uit Spitsbergen. Voor woensdag hebben we in de tijd die we hier over hadden al een hotel geboekt aan de haven, en we weten ook al dat we dan bij de Pastafabrikken moeten gaan eten.

Daarna gaan we even een goed moment zoeken om over de Noordkaap te vliegen, misschien hoppen we eerst naar Hammerfest dat er nog dichter bij ligt. Eerst over anderhalf uur met SAS naar Longyearbyen.

No comments: