Monday 17 October 2011

Buochs

Nadat we een jaartje met minder leuke dingen zijn bezig geweest, is het weer tijd om een leuke trip te plannen. Mark heeft zich weer een weekje achter de PC genesteld en een fantastische reis geplanned.

Het weer lijkt mee te werken en we vertrekken op donderdag op 13 oktober 2011 naar Buochs aan de noordzijde van de Alpen. In Nederland is het strak blauw, maar onderweg verwachten we bij zuid Duitsland een gebiedje met moderate icing en de verwachting voor Buochs is broken 2000.  We gaan ervoor en als het niet lukt wijken we ergens uit, want Buochs ligt al behoorlijk tussen de bergen.

Het wordt een heerlijke IFR tocht op FL 90. Het is vaak moeilijker om een IFR plan goedgekeurd te krijgen dan het ook werkelijk te vliegen, ook al wijkt ATC in praktijk steeds van het vliegplan af. Op de route door Duitsland worden we met name bij de approach en departure routes van de grote vliegvelden vandaan gehouden.

Inderdaad ligt er zoals voorspeld op de SIGMET chart bij Zuid Duitsland een gebiedje met slechter weer en we vragen een hoger level aan omdat de bewolking net op onze hoogte hangt. We pakken nog net een stukje wolken mee tijdens het stijgen en hebben gelijk een klein beetje ijs op de vleugels. We worden nog verder omhoog gedwongen en dat voelt niet goed meer dus we besluiten op een punt waar de bewolking wat dunner is erdoorheen te gaan naar een level beneden de vorstgrens. Dat lukt, maar dan moeten we wel een stukje door de wolken en de regen, ziet er gelijk een stuk minder gezellig uit dan in het zonnetje boven een soort slagroomtaart vliegen.

Aangezien Buochs geen IFR veld is worden we vanuit Zurich naar Emmen gestuurd waar we de daling inzetten op de ILS van vliegveld Emmen. Op 3000 ft breken we af naar links en gaan onder de bewolking door richting het Vierwoudstrekenmeer. Het weer valt hier ontzettend mee en de zon breekt steeds meer door.

Wat een fantastische aankomst tussen de bergen!!  We vliegen over een meer, om een bergrug heen en daarachter verschijnt het vliegveld. We zitten er al dichter bij dan we verwacht hadden en zetten gelijk de landing in.  Gas eraf, flaps en voor we het weten staan we op een twee kilometer lange baan vlakbij het meer.
Het vliegveld is op zich niet zo druk, maar aan de overkant staat ook nog de Pilatus fabriek waar veel mensen uit de omgeving direct of indirect voor werken. Zal dus ook wel meevallen met het klagen over geluidsoverlast wanneer hun vliegtuigen vrijwel continu allerlei capriolen uithalen boven het meer, het dorp en de baan. Interessante omgeving om vliegtuigen te testen met alle bergen om het veld.....

We lopen langs een riviertje vol smeltwater in 20 minuutjes naar hotel Rigiblick am See. Het heeft de week ervoor al behoorlijk gesneeuwd in de Alpen, en vanuit ons uitzicht kunnen we de sneeuw ook al zien liggen.


Buochs is een schattig dorpje in deze prachtige natuur, maar er is in deze tijd van het jaar niet veel meer te beleven. Lunch zit er niet meer in, ook niet bij de Italiaan met truffel pizza op het prachtige terras aan de overkant die net een weekje weg is. Met een glas water en een meegebrachte stroopwafel houden we het wel vol tot het avondeten in het hotel. We maken nog een prachtige wandeling en vallen na het eten gelijk in slaap.


No comments: