Monday 17 October 2011

Door de Alpen naar Locarno

Als we vrijdagochtend wakker worden ziet het weer er somber uit. De Duitsers noemen het "Hochnebel". De bewolking hangt op 2000 ft, dat valt een beetje tegen. De doorgang door de Alpen is nog gesloten. Mark heeft een abonnement genomen op de Zwitserse luchtvaartmeteo, waarmee we continue op de hoogte worden gehouden over de weer condities voor de Alpen.


Op een overzichtelijk plaatje kun je per route door de Alpen voor de komende tijd per 2 uur zien of het VFR verantwoord is. Wij gaan voor "Open" en laten "Difficult" en zeker "Marginal" voor wat het is. Betekent wel dat we even tot de middag moeten wachten. Via een andere website (www.centralheli.ch/index.php?id=572) kun je vervolgens per GAFOR Route ook nog een serie webcams bekijken door simpel op de gewenste route te klikken.

We doen dus maar lekker rustig aan, na het ontbijt lopen we rond een uur of 12 richting het vliegveld. Het is wel heel rustig weer, maar met de noorden wind wordt vochtige lucht tegen de Alpen geblazen en condenseert tegen de bergruggen. Gelukkig lost het in de loop van de dag op en ontstaan er blauwe plekken. De doorgang door de Alpen is open en de webcams geven goed weer op de route. Helaas is in Locarno ook "hochnebel" omdat het aan de zuidkant van de Alpen zuiden wind is, dus ook daar wordt de lucht tegen de bergen geblazen.

 Met een gezonde spanning in ons lijf starten we op baan 07 richting het meer. Wat een mooie omgeving is het hier. Mark houdt niet op met fotograferen en filmen terwijl ik de Pancake op 8500 ft breng, de geplande hoogte over de Gotthard pas.

We hebben de doorgang heel zorgvuldig bestudeerd en ook een aantal aanknopingspunten in de Garmin gebracht, maar toch blijkt het in de praktijk best moeilijk om de juiste doorgangen te vinden.  Best spannend als je koers richting bergen is waar je zeker niet overheen kunt met een stijging van 500 ft per minuut. Maar je moet niet te ver vooruit willen plannen want als je in de buurt komt is het altijd weer duidelijk welke doorgang je moet hebben.

We besluiten door te stijgen naar 10500 ft. Het  voelt toch beter om er wat hoger doorheen te gaan. Wat een respect krijg je vanaf hier voor deze plek. Het is een ongelooflijk ruig en onherbergzaam gebied. Gelukkig snort de motor van onze Pancake rustig door, want je moet er hier niet aan denken om een noodlanding te moeten maken.

Ondanks dat het heel rustig weer is krijgen we op meerdere plekken te maken met up en downdrafts. We blijven keurig op hoogte, maar de snelheid schommelt tussen de 120 en 90 knopen. Om zoveel mogelijk van de updrafts gebruik te maken blijven we aan de lijzijde van het dal, maar ook weer niet te dicht naar de bergrug toe, want dan wordt het weer erg turbulent.
Ik ben continue geconcentreerd aan het vliegen terwijl Mark naast me, navigeert en natuurlijk films en foto's maakt. Ik kijk straks wel hoe mooi het hier was, want nu ben ik even druk......

Na de Gotthard pas wordt het dal waar we doorheen vliegen weer wat breder en kan ik weer wat ruimer ademhalen. In de verte zien we al de "Hochnebel" hangen boven Locarno, waar we gemakkelijk voortijdig onderdoor dalen. We moeten nog even holden boven Bellinzona omdat er een vliegshow op Locarno is van een militair stuntteam. Ook interessant om rondjes te draaien tussen berghellingen aan beide kanten.....

Al snel is het stuntteam geland en zijn ook wij weer aan de beurt voor een prachtige landing richting het Lago Maiore.

Oef, dit was best spannend, ondanks de prachtige weersomstandigheden. Volgens Mark hebben we een uurtje gevlogen, maar voor mijn gevoel waren het er 5.
In Locarno vinden we een gezellig hotelletje aan het meer, lekker stukje wandelen, even borrelen en dan kunnen we toch nog buiten met zicht op het meer eten. Dat redden we nog net voordat we omvallen in onze twijfelaar van het Garni Millenium.

No comments: