Tuesday 27 July 2010

Bronnoy

http://www.youtube.com/watch?v=yH7RBPdv5ZEklik op de titel om de video op Youtube te zien

Even alvast een kort berichtje. Leuke vlucht gehad vanaf Alesund langs de kust naar Bronnoy. Het mooie weer komt ook weer achter ons aan maar heeft ons nog net niet ingehaald. Net mooi om een leuke IFR approach op het prachtige vliegveld Bronnoysund te kunnen maken.

Voor de zekerheid stappen we over een uurtje op de grote Hurtigruten-boot terug op en neer naar Rorvik om te controleren of het weer inderdaad zoals beloofd bij ons blijft. De boot is pas om 0:30 terug dus foto's van de "cruise" en zo moeten even tot morgen wachten.

Morgen vliegen we dan (misschien wat later dan normaal) door naar de Lofoten.

De Hurtigrutten lijn volgt de hele Noorse kust, met een paar extra uitstapjes. We gaan aan boord van de boot die naar het zuiden vaart richting Rorvik.
Een enorm ding, heeft een beetje zijn tijd gehad, maar ligt 30 meter van ons hotel netjes op ons te wachten. Even zoeken waar we het beste kunnen zitten, het waait hier net onder de poolcirkel al behoorlijk koud.

Eerst vaart de boot onder de brug door (past hij net onder lijkt het) en dan gaan we richting "de berg met het gat". Zo verzinnen ze overal wel iets waar je een bende toeristen voor van de ene kant van de boot naar de andere kant kunt laten lopen. Fijn dat we straks op de terugweg nog een keer naar het gat mogen kijken.

Wat wel heel leuk is zijn de kleine langwerpige eilandjes met boeien er op, duurt even voordat je door hebt dat het geen verdwaalde U-Boats zijn.

Dichtbij Rorvik komt de zon er weer door en ziet alles er meteen veel beter uit. Schattige houten huisjes aan weerskanten van het water in het groen tussen de rotsen. Rorvik zelf lijkt niet veel aan, rondom de haven zien we alleen industrie. Vanuit de lucht zag het vliegveld van Rorvik er wel schitterend uit.

Aan de horizon zien we vanuit het zuiden al de Hurtigrut richting het noorden aankomen. Die neemt ons weer mee terug naar Bronnoy. Dit schip is zo mogelijk nog anderhalf keer zo groot als de eerste, en veel moderner. Grote panoramaramen in de bar, glazen liften om op het negende dek te komen, en zelfs een flirtende walrus van dik in de tachtig in haar badpak in de jacuzzi op het open dek.

De terugreis brengen we grotendeels in de bar door, gezellig samen met William en Steffanie uit Zwitserland. Die zijn hier met de auto vanuit de omgeving van Zurich naar toe gereden en rijden per auto van camping naar camping. Wanneer ze teruggaan naar Zwitserland gaan ze en grote reis maken (6 maanden van Canada naar Rio) voordat William met zijn nieuwe baan begint in Dubai.
Om half een varen we zo ongeveer ons hotel in en is de dag weer om.