Sunday, 8 August 2010

Helsinki

klik op de titel om de video te zien op Youtube

PS: kennelijk was het echt k-weer gisteren in Finland zoals ik net in de telegraaf lees: http://www.telegraaf.nl/buitenland/7357754/__Gewonden_op_Fins_concert__.html?p=19,1. Nu is misschien wel de smog weer uit de lucht. Gelukkig valt het hier allemaal mee in vergelijking met de overstromingen in Centraal Europa en Azie.

De scandinavische buienradar laat een aantal veel te rode vlekken zien, die allemaal hard onze kant op lijken te komen. Ik dacht dat we er nog ruim voor zouden kunnen blijven door om een uur of tien te vertrekken, maar dat wordt lastig.

Het vliegveld van Lulea is weliswaar altijd open, toch was het handiger geweest om Jet A1 te tanken toen we aankwamen. De fuel guy komt kennelijk pas wanneer de geschedulede vluchten aankomen.Normaal zijn dat er hier 15 op een dag, maar op zondag slaapt kennelijk iedereen uit.

De man die in zijn eentje het grote vliegveld lijkt te beheren helpt ons wel enorm. Eerst haalt hij even de printer mee op uit het vliegtuig zodat we voldoende kaartjes kunnen printen om onderweg verantwoord uit te kunnen wijken. Vervolgens weet hij ook nog iemand op te duiken die Jet A1 kan verzorgen. Op een andere apron staat een hangar en daar loopt iemand rond die zegt zijn bedrijf inclusief de vliegtuigen onlangs verkocht te hebben. Hij vliegt zelf in de grote tweemotorige air ambulances, maar net zo makkelijk ook in zijn 7 persoons helicopter en in zijn float plane. Ook onderhoud hij het boeltje nog eens zelf.

Hij heeft een Jet A1 tank staan waaruit we jerry cans kunnen vullen en vervolgens handmatig onze Pancake. Jammer van mijn nieuwe schoenen, maar we kunnen wel nog op tijd weg zo. Hoop dat we voor donderdag wanneer Marijke en Flip naar Stockholm komen de kerosine-geur weer kwijt zijn.

De andere helft van Lulea Kallax airport is militair en een paar weken geleden zijn daar een aantal amerikaanse gevechtsvliegtuigen neergestreken. Een groot transportvliegtuig wat ze ook meegenomen hebben stijgt net op.

Dat het echt tijd is te vertrekken voordat de volgende squall lijn passeert maakt ook de mevrouw in de toren ons nog eens duidelijk door op een nieuwe versie van een sigmet voor Finland te wijzen. Toch handig dat we de punten die zij doorgeeft makkelijk even op de G1000 kunnen opzoeken zodat we in kunnen schatten dat we als het goed is nog op tijd zijn. Hopelijk wel, want als het onweer toch te dicht bij lijkt te komen kunnen we alleen nog richting "het grote niks" uitwijken. Dan kunnen we de geboekte kamer in Helsinki wel vergeten, maar goed toch maar liever voorzichtig.

We steken eerst de Botnische golf aan de noordkant over, om land in reach te houden. Dat blijkt mee te vallen omdat er meer eilanden blijken te zijn dan de Garmin aangeeft. Wanneer Marijke denkt dat we langzaam wel wat scherper naar Helsinki kunnen sturen en ze de bocht naar rechts inzet ziet ze direct een paar mijl voor onze neus een bliksemschicht. Toch nog maar even terugdraaien dus en onze oostzuidoostelijke heading aanhouden.
Het zicht is overal echt klote, we zien echt heel weinig en proberen zoveel mogelijk op de lichte stukken af te sturen. We kunnen hier wel overal "onder de wolken door kijken", dus voorlopig gaan we nog maar even door. Ander verkeer is er op onze hoogte niet of nauwelijks (in heel Scandinavie overigens), en in Noorwegen en Zweden werd je heel alert voor ander verkeer gewaarschuwd.


Later vertellen de mannen van Finava op vliegveld Helsinki ons dat de nevel over grote delen van Finland daadwerkelijk al uitlopers zijn van de ellende in Rusland. Ook qua temperatuur is het in Finland deze zomer warmer dan ooit. Vandaag is het op de grond ruim 30 graden.


Dacht ik alles nog zo goed voorbereid te hebben en van alle tussenliggende velden ook de benodigde kaartjes bij te hebben, blijkt dat ik de allerbelangrijkste in de drukte gewoon vergeten ben. We hebben geen kaartjes van Helsinki airport bij. Hoewel we waarschijnlijk met de G1000 er wel uit zullen komen nemen we dat risico toch niet. We besluiten dan maar even te landen op het dichtstbijzijnde behoorlijke vliegveld met de mooie naam Jyvaskyla, goed voor scrabble maar ook daar problemen met de puntjes op de a's. Kan Marijke meteen haar plasstop inlassen, want we zijn toch al weer bijna tweeeneenhalf uur onderweg. Helsinki is nog ruim een uur verder.

Jyvaskyla blijkt ook dicht te zijn maar wanneer we op die frequentie oproepen krijgen we een ander toestel op de radio dat daar para's dropt. We kunnen gewoon landen en de 3 vliegtuigen in het gebied houden elkaar via de radio op de hoogte voor het geval we elkaar in de nevel te laat zouden zien.
Even snel de ontbrekende kaartjes printen en gelukkig helpt de ARO in Nederland ons telefonisch aan een nieuw vliegplan naar Helsinki omdat we nu eenmaal het oude in de lucht bij Tampere Radar hebben moeten afsluiten.

Niet dat het in praktijk veel scheelt want op Helsinki hadden ze niet echt rekening met ons gehouden. Dan improviseren ze voor ons maar een plekje op Apron 3 bij Business Aviation, maar dat blijken hier toch toestellen van een ander formaat te zijn zoals de LX-VIP die naast ons staat. Sinds ze gestopt zijn met 100LL fuel komen hier nog nauwelijks kleine vliegtuigen en ik blijk ook een ander veld (Helsinki-Malmi) met 2 behoorlijke banen en ook nog dichter bij het centrum gewoon over het hoofd gezien te hebben. Denk dat ik de voorbereiding voortaan maar aan Marijke moet overlaten want dit gaat nergens over.

Met het hotel dat ik had uitgezocht maak ik wel weer e.e.a. goed, Hotel Haven is echt een mooi hotel met alles er op en er aan. Mooie kamer, zeker na de upgrade die we kregen omdat we anders geen 2 dagen in dezelfde kamer konden blijven. Lekker visrestaurant Havis op de binnenplaats, waar een late lunch gewoon een op tijd diner blijkt te zijn (de klok staat hier al een uurtje verder).

Vanavond lekker uitrusten van vandaag, het was met het slechte zicht en de continue vraag of het weer inderdaad correct voorspeld was toch behoorlijk vermoeiend. Glaasje Hamilton Russell er in en dan lukt het allemaal wel, Morgen maar even Helsinki gaan verkennen, dan dinsdag naar Mariehamn en woensdag of donderdag door naar Stockholm. Marijke heeft de kapper al geboekt voor donderdag om 16:00.

No comments: