Monday, 27 April 2009

2009/03 Chambery to Friedrichshafen

Click on the title link to see the HD video on DailyMotion

Dinsdagmiddag na het skien weer terug naar Chambery airport. Het weer is nog prima, ook al begint het front uit het zuiden langzaam op te trekken en heeft een ander front ook het oosten van Duitsland nog niet verlaten.

De B757 waarvoor we eerder halsoverkop terug moesten rijden vanuit Meribel staat nog vrolijk op exact dezelfde plek, maar goed de meneer van het vliegveld heeft zijn punt gemaakt dat we het vliegtuig niet afgesloten en op de rem moeten achterlaten (of tenminste de sleutels ook daar laten).

Het bleek bijna onmogelijk om een volledig IFR plan in te dienen van Chambery naar Friedrichshafen. Op de kaart en met Jeppesen Flightstar lukt het eigenlijk prima maar het vervolgens ingediende flight plan wordt telkens rejected, of ik nu de SID via PAS of via MOLUS probeer. Dan nog maar een keer proberen met "IFPS route changes accepted". Dat levert een ACKnowledged plan op, maar nu worden we naar FL140 gestuurd en da's toch net teveel (voor ons zelf tenminste).
Ook bellen naar Parijs levert niets meer op dan "dat dit inderdaad een lastige route is voor ons type toestel en dat zij er ook niet uitkwamen". Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen een VFR flight plan in te dienen en vervolgens onderweg te kijken of een switch naar IFR mogelijk en nodig is.

De long range tanks gaan nog even helemaal vol Jet A1 zodat we zelfs in Friedrichshafen niet meer hoeven te tanken voor de terugweg naar Nederland. We kunnen tussen de 7 en 8 uur vliegen op volle tanks en het is eigenlijk maar een klein stukje naar EDNY.

We stijgen weer naar het noorden op, terwijl de wind nog steeds hetzelfde staat als bij de landing. Het zonnetje schijnt, ook al wordt het langzaam al wat neveliger.

Het eerste stuk van de route is prachtig. We stijgen op over het meer en vervolgens om Aix-les-Bains heen richting het meer van Annecy en Annecy-Meythet airport. Je kunt de bewolking aan lijzijde helemaal om de bergtoppen heen zien krullen. Alle theoretische plaatjes van de ATPL boeken komen weer bij ons boven. Blijft uiteraard veel indrukwekkender in het echt.

Onze route voert net langs de noordkant van de Alpen en op FL80 kunnen we daar net buiten de drukke gebieden rondom Geneve VFR on top passeren. Fijn dat we de G1000 hebben want die geeft perfect aan waar de in de wolken verscholen bergtoppen zich bevinden, geeft toch een heel comfortabel gevoel. Soms steekt er net nog een topje van een berg uit het wolkendek, vlakbij de route die wij vliegen.

Net boven de wolken hebben we een prachtig uitzicht op de bergen, in eerste instantie kunnen we ook nog door de nevel heen de grond zien maar dit zicht verdwijnt snel wanneer we verder naar het oosten komen.

In Zwitserland wordt het wolkendek steeds meer gesloten en vragen we de verkeersleidig of we naar IFR kunnen switchen zodat we straks door de IMC laag kunnen voor de nadering op Friedrichshafen. Geen probleem, we moeten alleen initieel iets hoger gaan vliegen. De wolkenlaag blijkt gegroeid tot een paar duizend voet, maar we zitten nog steeds behoorlijk hoog wanneer we de grond (water in dit geval) weer zien boven de Bodensee. Het meer en Friedrichshafen zien er een beetje grijs uit vergeleken met het zonnige plaatje boven de wolken.

We worden netjes in 1 keer de ILS op gevectored, zo is IFR vliegen niet moeilijk. De autopilot wordt gearmed en pikt automatisch zowel de localiser als het glide path op. We hoeven vervolgens alleen het laatste stukje zelf te doen.
Op de grond kunnen we ons IFR arrival slot, dat je vooraf voor beursdagen moest reserveren, omruilen tegen een IFR departure op vrijdag zodat we zeker op tijd terug kunnen voor de intake van Sander van de verkorte ANWB cursus voor zijn rijbewijs.

Omdat we nu 2 dagen voor aanvang van Aero zijn aangekomen is het vliegveld nog redelijk leeg. De komende dagen zal het helemaal volstromen. Direct tegenover het vliegveld ligt een treinstation, maar het zal moeilijk zijn om nog iets in Friedrichshafen zelf te vinden. Na overleg met het hotel in Ravensberg, waar we de volgende dag met onze vrienden Thomas en Martina hebben afgesproken, kunnen we al een dag eerder daar terecht.

De volgende dag blijkt het heel eenvoudig om met de trein van Ravensberg naar Friedrichshafen te gaan, 2 stations liggen nagenoeg aan het meer. We kunnen de bergen aan de overkant niet zien vanwege de nevel, zelfs niet wanneer we met de boot op en neer naar Romanshorn aan de Zwitserse kant gaan.

Aan de kant van Friedrichshafen breekt de zon steeds meer door. Het is een leuk plaatsje met een mooie boulevard direct aan het meer en een hele berg leuke terrasjes.

Aan het eind van de dag weer met de trein terug naar Ravensberg zodat we de volgende dag uitgerust naar de beurs kunnen.

Pancake Airlines Crew is trained by Dwarf Powered Gliders (http://www.dwarf.nl/) and Wings over Holland (http://www.wingsoverholland.nl/). Information on the PH-PCA Diamond DA40 can be found on http://www.pancake-airlines.com/. You can click on the title link to see the HD video on DailyMotion or in the meantime also in HD on Youtube.

No comments: