Monday, 27 April 2009

2009/04 Aero 2009 Friedrichshafen

Click on the title link to see the HD video on DailyMotion

De volgende dag staan we op tijd op om naar Aero te gaan. Met de trein en vervolgens een kort stukje met een pendelbus over het vliegveld blijkt een heel stuk sneller te gaan dan vorige keer met de auto. Het is wel duidelijk minder druk dan in 2007, maar toch zullen er behoorlijke rijen staan.

Op de beurs zelf zien we niet heel veel nieuwe dingen ten opzichte van 2 jaar geleden. Diamond heeft een forse stand. De DA40 en 42 staan er nu met Austro motoren en de bijbehorende haaienbek. De DA-50 staat er ook, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar de toegevoegde waarde ten opzichte van de DA40 niet direct van zie. Dan lijkt de DA-42 eerder voor de hand te liggen omdat die naast de anti-icing dan tenminste ook nog een 2e motor biedt. De DA42 met Austro motoren is echter alleen in aanschaf al 2 keer zo duur als onze DA40 nieuw was, dus daar zie ik ook niet veel particulieren voor gaan. Het model van de D-Jet staat er identiek bij en er heeft zelfs niemand vanuit Canada de moeite genomen om naar de beurs te komen om er iets over te vertellen.

We kijken nog wat bij Cirrus en naar de Piper Meridian. Het laatste toestel spreekt nog steeds als vliegtuig en qua uitvoering erg tot de verbeelding maar door de pricing gaat de lol er snel af.

Zowel Sander als ik mogen even in (ieder een verschillende) simulator vliegen. Sander maakt een landing op Friedrichshafen (EDNY) en ik probeer een DA-42 waarvan 1 motor uitvalt in de lucht te houden terwijl Sander en Marijke op de computer achter me 20kt crosswind, 25kg ijs en allerlei ander onheil over me afroepen.

De instructor laat nog even zien wat je met het toestel allemaal kunt (tenminste in een sim).

Los van het vliegtuigje-kijken is het een topdag. Het is prachtig weer en ook buiten is er steeds genoeg te zien met airwork van o.a. Extra's en ook Stemme S10's.

's-Avonds en vrijdagochtend worden we warm ontvangen door Thomas en Martina. Het is toch echt super dat je in een paar uurtjes zo naar hen toe kunt vliegen. Binnenkort viert zij een speciale verjaardag en ook daar worden we gewoon voor uitgenodigd, ook al wonen ze bijna 1000km bij ons vandaan. We worden al wat bekender daar in de omgeving want op vrijdagochtend stonden we pontificaal in de lokale krant op een foto bij een artikel over de beurs.

Sterker nog, ook op de foto in "piloot en vliegtuig" over de beurs met de Extra van Besenyi staat Marijke als je goed kijkt ook weer weerspiegelt in het glimmende blauwe toestel.

Op de terugweg van Friedrichshafen naar Lelystad neemt Sander de RT voor zijn rekening. De reis verloopt op FL80 heel voorspoedig zodat we ruimschoots voordat het weer mistig zou worden weer landen op EHLE.







Pancake Airlines Crew is trained by Dwarf Powered Gliders (http://www.dwarf.nl/) and Wings over Holland (http://www.wingsoverholland.nl/). Information on the PH-PCA Diamond DA40 can be found on http://www.pancake-airlines.com/. You can click on the title link to see the HD video on DailyMotion or in the meantime also in HD on Youtube.

No comments: