Tuesday 8 September 2009

Broome

Dinsdag tijd voor de laatste trip met Nick. In Mornington eerst nog even zwaaien naar de skippies en dan over een uur "niks" naar Derby om te tanken.

We hadden even getwijfeld om Mornington over te slaan, een dag langer Faraway te zijn en dan direct door te gaan richting Horizontal Falls maar we zijn toch blij dat we dat niet gedaan hebben. Het was toch weer echt anders dan de andere delen die we gezien hebben. Het landschap heeft er zelfs iets weg van Afrika, alleen hebben ze hier dan absoluut geen groot wild (als je de crocs even niet meeteld).

Ook onderweg vanuit Derby naar de Falls ziet het er weer totaal anders uit. Hier heb je grote moddervlakten die bij springtij helemaal onder water komen te staan. De stroompjes die overblijven zien er een beetje uit als takken van een boom en de zon schittert behoorlijk op de natte ondergrond.

Daarna wordt het nog mooier, via de Horizontal Falls naar Cape Leveque. De horizontal falls zijn eigenlijk gewoon stroomversnellingen tussen de rotsen door in zee die worden veroorzaakt door de combinatie van de smalle doorgang en het grote getijdeverschil.

Vlakbij deze Falls zien we een walvis met haar cub in het water. Collega's van Nick hadden via de radio al aangegeven dat ze die de dag er voor daar gezien hadden dus zijn wij er ook naar op zoek gegaan. We kunnen niet al te laag omdat er vlakbij ook een airstrip is bij een mijn op Cockatoo Island en er net een vliegtuig in aantocht is. Toch kunnen we de walvis ook vanaf 3500 voet goed zien wanneer we er rondjes omheen draaien.

Cape Leveque is het uiterste puntje van een groot schiereiland aan de australische westkust. De kleuren zijn er echt prachtig zowel van het water als het land er direct omheen. Interessante runway ook weer tussen de bomen met een berg rul zand en ook nog standaard windshear. Prachtig direct langs de oude vuurtoren.

Het boottochtje dat we daar gepland hadden viel een beetje tegen. Allerlei kotsende en jankende kinderen om ons heen hielp ook niet echt. Gelukkig vonden ze tegen het einde van de tour toch nog een paar humpbacks. Blijft mooi, maar deze hadden er die dag ook niet echt zin in. Kennelijk voelde iedereen een beetje met ons mee dat dit de laatste dag was van dit fantastische deel van onze trip. Je kunt met het vliegtuig zoveel meer zien in een week tijd zonder dat je de hele dag in de auto zit rond te butsen.

Laatste stukje vliegen van Cape Leveque naar Broome. Broome heeft al weer tekenen van de bewoonde wereld, compleet met huizen, asfalt en zelfs een behoorlijk vliegveld. We backtracken een stuk achter een 737 aan die zich klaarmaakt om op te stijgen. Zo dicht hadden we daar nog nooit achter gezeten. Nick zet ons netjes af bij de general aviation gates, belt nog een taxi ook en gaat vervolgens nog even voor het vliegtuig zorgen. We zien elkaar later nog in ons hotel en hij vliegt morgenochtend pas terug naar Kununurra.

Na het opstijgen reden er opeens allemaal autootjes over de runway want kennelijk hadden ze het idee dat er bij de start iets van de Quantas machine was afgevallen.

We hadden een dealtje kunnen maken met het Cable Beach resort direct aan Cable Beach wat bekend staat om zijn prachtige zonsondergangen. Ze rijden hier dan met kamelen over het strand (stinkt goed) en de hele meute staat klaar met camera's voor de sunset. Prachtig schaapjes wolken maar net precies waar de zon moet ondergang zit er net een grote wolk die de boel een beetje verpest.

Geen punt want wij hebben de cocktails al binnen in de sunset & beach bar en hebben daarna daar nog lekker even Nick uitgenodigd voor het eten om afscheid te nemen. Hij heeft echt super voor ons gezorgd de hele trip en we hebben samen een hoop lol gehad. Wellicht komt hij volgend jaar naar Europa met zijn vriendinnetje die ook piloot is. Dan kunnen wij hen misschien even rondvliegen.

Morgen (woensdag, dus vandaag eigenlijk want het begint al licht te worden) vliegen we in de avond van Broome naar Perth. Daar hebben we een auto gehuurd en rijden we naar Fremantle waar we overnachten. De dag erna is het de bedoeling om richting Margaret River te rijden in het wijngebied waar we een paar dagen in Cape Lodge blijven voordat we weer verhuizen naar de oostkust. Het zal daar wel een stuk kouder zijn dan hier in de Kimberley (misschien wel minder dan de helft), maar dan kunnen we weer even afkoelen voor het volgende deel van de reis.

Voordat we vertrekken kan ik nog mooi hier de foto's in de laatste blogs bijwerken want daar liep ik in de rimboe zonder internet een beetje mee achter.

Vandaag zijn we precies op de helft.....